ROČNÍ OHLÉDNUTÍ

KNIŽNÍ BILANCE ROKU 2018 + MÝCH 7 NEJ

Zdravím!


Obávám se, že jsem asi jediná, kdo s měsíčním zpožděním přichází se shrnutím loňského roku. :-)

Na úvod bych ráda nastínila, co jsem si pro vás v dnešním článku připravila. Krom jiného se společně podíváme na to, jak jsem si knižně v uplynulém roce vedla. Mám tu připravené nějaké statistiky a na závěr článku vám prozradím můj výběr sedmi přečtených knih, které jsem zvolila do své TOP 7🔝


Doufám, že vás těmi čísly neunudím a pročtete se až k té mé topce roku 2018. :-) 

Možná jste zaznamenali, například v článku o knižních výzvách, počet mnou přečtených knih. Ale opakování je prý "matka moudrosti". :) Jedná se o můj rekordní počet - tedy krásných ČTYŘICET knih s celkovým součtem 12 834 stran.
Nejméně stran měla novela - A každé ráno je cesta domů delší a delší. Naopak re-reading v podobě knihy Harry Potter a Fénixův řád byla kniha s největším počtem stránek. 

K celkovému počtu přečtených knih jsem si připravila svůj první graf, ve kterém je jasně vidět i mé "nadprůměrné" počínání během srpna, kdy jsem přečetla celkem sedm knih! Průměrně jsem za měsíc přečetla tři knihy. A nejslabším měsícem byl červen, kdy jsem přečetla pouze jednu knihu (v první půlce měsíce), další jsem rozečetla a pak jsem zbytek měsíce a část července nepřečetla ani řádku. K tomuto "nečtecímu období" se pojí tento článek o blogové pauze, která byla nakonec kratší, než jsem čekala. 


Z celkového počtu čtyřiceti knih, jsem k 17 knihám napsala svůj názor = recenzi (11 recenzí a 3 minirecenze, které obsahovaly vždy dvě knihy). Sama uznávám, že je to dost mizerná bilance, ani ne půlka. Za rok 2017 jsem z přečtených knih sepsala "můj názor" na jednadvacet - což bylo 68%. V roce 2018 je to propad o 25% dolů. :(

Nyní se podíváme kolik knih mi přibylo
Zjistila jsem, že jsem se "lehce držela zkrátka", a že oproti roku 2017 mi do mé knihovny přibylo o šest kousků méně. A kolik to je pro rok 2018? Celkem mi přibylo 43 knih! :-)
Tohle číslo si ještě lehce rozdělíme. Představuje totiž jednu knižní výhru, devět dárků, a dva recenzní výtisky. Na grafu můžeme vidět, že byly dokonce dva měsíce, kdy jsem nepořídila ani nedostala žádnou knihu - červenec a srpen. Naopak nejvíc knih - osm kousků, mi přibylo v květnu (mimo jiné díky Světu knihy) a v prosinci.


Musím ale přiznat, že jsem nezapočítala knihy v elektronické verzi. :(
Přitom v číslu všech přečtených knih za rok 2018 jsou e-knihy obsaženy.

A na závěr slíbené - má sedmička knih, jenž jsem vybrala do svého výčtu Top 7!

Roční ohlédnutí - mých 40 přečtených knih!
Popravdě jsem původně chtěla sepsat mých TOP 5, ale nemohla jsem se rozhodnout, které další dvě knihy seškrtám! A tak tu mám pro vás nakonec svých SEDM nejlepších knih čtených za rok 2018! :)

Medvědín + My proti Vám (F. Backman)
Myslím, že všichni už dobře víte, že jsem fanoušek (čtenář) "Backmanovek". Jeho styl mi sedí! A tyhle dvě knihy o hokeji, sportu, který mi nic neříká, se mi vryly pod kůži. Zkráceně: Medvědín je kniha o vině! A My proto vám vypráví o měsících následujících po událostech, které Medvědínem otřásly. Obě knihy měly náboj. Jsou o hokeji, síle a odevzdanosti. Ale především jsou o mezilidských vztazích lidí z jednoho malého městečka uprostřed lesů. Z městečka, kde všichni žijí hokejem! Ale za jakou cenu?

Kniha vzpomínek (R. Coleman)
Kniha vzpomínek je příběh o zapomínání. Příběh začíná tím, že hlavní hrdince Claire lékaři diagnostikovali předčasné stádium Alzheimerovy choroby. Claire dostane od svého manžela červený zápisník s prázdnými listy, do kterého si má zapisovat své vzpomínky, aby si je pak mohla číst. Nakonec však do zápisníku píší všichni - Claire, její manžel Greg a její matka Ruth. A tak vzniká "kniha vzpomínek". Byl to laskavý a podmanivý příběh s nádechem smutku. 

Kamkoliv půjdeš (C. Way)
Kniha, která na mne působila uhrančivým způsobem. Pro mne povedený psychologický thriller, který vyprávěly ze svého podhledu dvě postavy - Edie a Heather. Spolu s Edie prožíváme přítomnost, kdežto Heather nás nechá nahlídnout do minulosti. Do doby, kdy byly obě dívky na střední škole. Do doby, kdy se něco stalo. Něco zásadního, co vyplouvá na povrch na samém konci příběhu, který byl pro mne dechberoucím zvratem. 

Ztracené svetlo (J. Santopolo)
Asi jedna z nejromantičtejších knih, kterou jsem za rok 2018 četla, a přitom velice smutná. Proč smutná? Protože jde o bolestivé loučení, ale než k tomuto loučení dojde, tak nás hlavní hrdinka Lucy, provede jejím příběh. Jejím a Gaba. Kniha je psaná v podstatě formou dopisu. Lucy zpětně vypráví svůj život ode dne, kdy Gaba poznala. Toto vyprávění je velice dojemné, plné lásky, a a přesto plné smutku. A také o těžkých rozhodnutích. 

Smrtka (N. Shusterman) 
Tahle kniha spadající do young adult mne velice mile překvapila a opravdu mi sedla. Fantasy o světě, kdy lidstvo vyhrálo nad hladomorem, válkami a hlavně smrtí. Nikdo neumírá. Aby se Země nepřelidnila existuje cech Smrtek, které jsou jediné, kdo můžou ukončit život. Do tohoto cechu jsou vždy vybráni učedníci tohoto řemesla. Ale jeden smrtka jménem Faraday si vybere učedníky dva - Ciru a Rowana. Ale to se nelíbí jiným smrtkám.... Na chvíli jsem si zavzpomínala na časy, kdy jsem hltala " upíří příběhy" a jiné fantasy romány. 

Čas vlků (E. Nemertová)
Kniha, na kterou jsem pro rok 2018 psala poslední recenzi. Ale také kniha, která mne pohltila svým silným příběhem. Je to kniha z doby druhé světové války, odehrávajíc se v neutrálním Švédsku, kdy ve stínu války vypráví příběh lidí, kteří díky obětavosti a odvaze změní životy nejen sobě, ale i jiným.  Byl to nezapomenutelný příběh, který předčil veškerá má očekávání. Nečekala jsem, že by mne příběh z válečné doby, tak chytl za srdce. 

TOP 7

Na závěr tu ještě zmíním tři knihy, které mne v roce 2018 nejvíce zklamaly:
Jasno lepo podstín zhyna - kniha, která má ocenění Magnesia Litera, mi nakonec vůbec nesedla vypravečským/poetickým stylem.
Nechápej mě špatne - romantický, nijaký a plytký příběh, bez náboje.
Slepí - kniha, která mě jako psycho-thriller vůbec neoslovila a přišla mi nezáživná a zbytečně zdlouhavá.

V neposlední řadě zmíním ještě moje malé knižní tipy, které se nevešly do mé "topky", ale podle mého skromného názoru stojí za přečtení: Dárek na rozloučenou, Mazací tramvaj a Advokátova dcera.

Tak a to je vše. Doufám, že vás moje bilance roku 2018 zaujala!
Sama jsem zvědavá, jak bude vypadat ta za rok 2019, ale to hodně - opravdu hodně předbíhám!

Pokud jsem vás některou knihou ve svém výčtu "mé topky" překvapila, tak mi určitě napište váš názor do komentářů. Ráda si přečtu, které knihy byly pro vás ty nejlepší roku 2018. A kolik jste jich celkem za rok přečetli? :-)


Přeji pěkný večer, 
Vaše ൬ermaidka


Publikováno dne: neděle 3.února/2019 v 19:30h

Komentáře

  1. Já myslím, že je to moc pěkná statistika. A držím palce ať ji tou letošní pokoříš :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-)
      Jako že myslíš, že by byly další rekordy? Jůůů :-)

      Vymazat
  2. Jak jsem tu už někde psala, 40 je krásné číslo a věřím, že letos jich zvládneš ještě více ;) A strašně se mi líbí ty grafy. Asi je ukradnu do jednoho svého budoucího článku (už bych ho měla začít psát :D). A z tvých knih jsem četla jen Knihu vzpomínek a naprosto s tebou souhlasím. A mám v plánu Smrtku, Čas vlků a Ztracené světlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že jsi mi to psala u článku ke knižní výzvě - o té čtyřicítce! Budu skromná a napíšu, že budu letos spokojená také se čtyřicítkou (teda ne "na krku", ale v počtu přečtených knih :-D).
      Jsme ráda, že se grafy líbí .)
      To máš v plánu SPRAVNÉ KNIHY! ;)

      Vymazat
  3. Pěkné shrnutí, je vidět, že jsis s ním vyhrála :-). Ty grafy jsou super, i ten na počet přírůstků. Já bych ho dělat nemohla, to by byla šílená čísla:-D. Navíc jich hodně posílám dál, takže by to nebylo objektivní.
    Strašně moc mě láká ta Smrtka, určitě si ji chci někdy přečíst. Čekám na příležitost, kdy se ke mě kniha dostane.
    Každopádně 40 je krásné číslo a přeji ti čtyřicítku i do letošního roku:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, díky!
      U tebe to vidím na přírůstkové číslo něco jako 175 :-D No, možná je to odhad přes čáru, ale ty tvoje hromady jsou pro mě "peklo" :-D (já jsem teda zjistila ze svých poznámek, že jsem vlastně nakonec taky 2 knihy z těch přírůstků během roku poslala dál - bez mého čtení, takže mi vylastně přibylo jen 41knih).

      "Čekám na příležitost, kdy se ke mě kniha dostane" - líp jsi to napsat nemohla - píšu si !:P

      Vymazat
  4. Vážně super udělaná statistika a článek. Je vidět, že jsi uplynulí rok měla na knihy štěstí. :) Jen tak dál i do dalšího roku. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Kniha vzpomínek na mě doma také čeká. Čas vlků mě láká a od Backmana si dávám letos za úkol konečně přečíst Oveho, protože mi na něj doma hodně dlouho sedá prach. Mezi čekatelkami mám i Dárek na rozloučenou a Advokátovu dceru :) Ať máš i letos šťastnou ruku na pěkné kousky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Darek na rozloučenou jsem měla doma přes dva roky, než jsem se do knihy pustila, a docela jsem litovala, že jsem tak dlouho otálela. Nádherná kniha. Doporučuji. :)

      Vymazat

Okomentovat

Moc děkuji za váš komentář a čas strávený u článku. :-)

Populární příspěvky z tohoto blogu

PŘESUN BLOGU!!

NOVÉ KOUSKY Č.12

ČERVENEC - 7. Ohlédnutí